sunnuntai 23. elokuuta 2015

Ma 6.7.2015, Karstula-Sievi, 172 km

Yö Karstulan takamailla oli kylmä. Jälkeenpäin selvisi, että sinä yönä Keski-Pohjanmaalla oli ollut pakkasta, ja Karstulassakin oli lämpötila laskenut +2 C:een. Yöllä piti laittaa lisää vaatetta päälle ja vetää makuupussin huppu niin kireälle, että avoimeksi jäi vain suun kokoinen hengitysaukko.  Maassa  oli voimakas kaste ja ulkoteltan sisäpinta luonnolisesti aivan märkä. Pyyhittyäni ulkoteltan kuivaksi lähdin liikkeelle klo 8:30. Heti alussa huomasi hyvinkin pian, että satulan ja polkijan väliseen rajapintaan oli tullut hiertymiä, mutta ne unohtuivat pian kun pääsi polkemaan pitkästä aikaa myötätuuleen.

Ennen Karstulaa oli mäkien laella pari kylää. Asutuksessa oli mielestäni samoja piirteitä Itä-Suomen vaarakylien kanssa. Kartan mukaankin tie kävi näiden "vaarakylien" kohdalla korkeimmillaan yli 240 m.mpy. Ennen Karstulaa olikin pari pitkää laskua, koska Karstula on Pääjärven (144 m mpy) rannalla.
Pääjärvi Karstulassa
Karstulassa kävin Teboilin kuppilassa, jossa samalla täytin pullot. Jatkoin Honkarakenteen tehtaan ohi kohti Kivijärveä, edelleen sai nauttia kantatie 58:sta. Oli taas pari "vaarakylää", jonkun talon pihassa kasvoi omenapuitakin, vaikka taidettiin olla jo V-vyöhykkeellä. Oinoskylän jälkeen pidin tauon Ylä-Viivajärven rannalla levähdyspaikka-uimarannalla. Rannalla oli letku, josta tuli kylmää lähdevettä ilmeisesti ylärinteen puolella olevasta lähteestä, siitä otin raikasta täytettä taas pulloon.
Ylä-Viivajärvi
Kivijärven kirkonkylä oli hienolla paikalla veden ympäröimänä. Jatkoin matkaa ja tein ruuan Trangialla Hevoskiven levähdyspaikalla. Vuorossa oli kasvispastaa soijarouheella terästettynä. Sopivaa polttoainetta kikhernemiehelle. Paikalla oli tosiaan kivi, johon oli kirjoitettu viesti 1900-luvun alun hevosmiehille. Harvemmin käyn missään museoissa, mutta tämänkaltaisia muistoja menneiltä ajoilta on aina kiva tutkiskella.
Hevoskivi. Pyörä parkkiin ja Trangia tulille varjossa tottakai.
Muholan kylässä n. 10 km ennen Kinnulaa maasto muuttui mäntykangasmaastoksi, jota riitti aina Lestijärvelle asti. Lestijärvelle ja näin myös Keski-Pohjanmaalle saapuminen oli yksi merkkipaalu, ja odotinkin Kinnulan taajaman jälkeen, minkä mutkan jälkeen tulee KP-kyltti näkyviin. Pitihän siitä kuvakin ottaa.
Lestin kankaita. Ei tarvinnnut ajaa pienellä eturattaalla.
Kunnanrajan jälkeen tuli reissun siihen asi upein järvi, Valkeinen.
Valkeinen. Pohjan vaalea hiekka näkyy kirkkaan veden läpi, varmaan järvi saanut siitä nimensä.
 Aallokkona ilmenevä tuuli oli melkein kokonaan myötäistä.
Valkeiseen ei nopean tarkistuksen perusteella laske yhtään puroa, eli järven pohjassa lienee lähteitä. Vesi on todella kirkasta, ja pohja hienointa vaaleaa hiekkaa. Tunnin verran vietin laatuaikaa rantatöyräällä istuskellen, järvessä kahlaillen ja ahvenia tarkkaillen. Jatkoin matkaa, ja puolen tunnin pyöräilyn jälkeen kävin tutustumassa itäisen Keski-Pohjanmaan toiseen hienoon järveen, Lestijärveen, kunnan uimarannalla Tuikassa. Pitkän kahlaamisen jälkeen pääsin uintisyvyydelle ja tuplasin tämän vuoden uintikertani. Rannalla vietin taas aikaa ja tein suunnitelmaa iltaa varten. Koska voimia oli vielä hyvin, tähtäimessä oli etsiä telttapaikka Reisjärven ja Sievin välisestä maastosta. Lähdin toteuttamaan suunnitelmaa Lestin Siwan kautta.

Lestijärven jälkeen saavuin Pohjois-Pohjanmaalle, Reisjärvelle ja käännyin lopulta Sieviä kohti (tie 760). Tie nousi pitkälle mäntykankaalle, jossa maantien nopeusrajoituskin oli 100 km/h pitkillä suorilla. Kankaalla oli hyviä telttapaikkoja, mutta koska voimia oli vielä hyvin jäljellä, annoin ketjun hyväillä Tunturin isoa eturatasta keskeytyksettä. Tiesin, että jos ajaudun lopulta liian lähelle Sieviä, Sievin taajaman läheisestä peltomaisemasta on hankala löytää telttapaikkaa. Silloin telttapaikka pitäisi etsiä Sievin ja Ylivieskan väliseltä metsätaipaleelta, mutta olin valmis siihenkin.
Kesäilta Pohjois-Pohjanmaalla
Telttapaikka löytyi lopulta pienen hakemisen jälkeen n. 6 km ennen Sievin kirkonkylää metsäkoneen uran varrelta. Lopulta matkaa kertyi n. 20 km enemmän kuin edellisenä päivänä, vaikka ajoaika oli kumpanakin päivänä sama, eli noin toimihenkilön työpäivä.
Kuvasta puuttuvat hyttyset.
Metsässä oli valtavasti hyttysiä ja mukaan otetulle hyttyshatulle oli nyt käyttöä.

Päivän data:
Matka 172 km
Ajoaika 7 h 29 min
Keskinopeus 22,9 km/h
Kokonaisnousu 327 m.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti