sunnuntai 20. elokuuta 2017

31.7.2017 Ruka-Savukoski 219 km

Liikkeelle yhdeksän jälkeen, heti alussa oli hyvä myötätuuli ja pyöräilykenkä oli hyvin syönnillään. 10 km jälkeen keskinopeus oli jo yli 27 km/h, niin pakotin itseni hiljentämään tahtia. Käännyin Viitostieltä Sallaan ja samalla liikenne harveni. Tie meni muutaman vaaran ja kosken yli. Ennen Sallatunturia tie meni pitkän matkaa harjun selkää pitkin.
Perusmaisemaa Rukan ja Sallan väliltä
Tie kulki pitkän matkaa harjun selkää pitkin
Jyrkkärinteinen harju
Sallassa perusostokset S-marketissa. Kylällä oli Salpalinjan jäänteenä vielä panssariesteitä maastossa. Mutta eniten yllätyin siitä, että Sallassa oli jopa kerrostaloja kylänraitin varrella. Kaupassa ja kylänraitilla oli melko vilkasta, kylällä oli viihtyisä aukio jonka laidalla evästelin penkillä.
Panssariesteitä Sallassa
Sallasta etenin kohti Kelloselkää ja Savukoskea. Kelloselässä näköpiiriin tuli Venäjän puolella korkea tunturi, ilmeisesti Rohmoiva tai vanha Sallatunturi. Kelloselän jälkeen käännyin kohti Savukoskea. Ennen Kotalaa pidin tauon Kuolajoen varressa, Venäjän puolen tunturit näkyivät tänne asti. Tämän jälkeen maasto oli helppoa mäntykangas- / suomaastoa aina Savukoskelle asti. Yhdessä välissä oli melkein 5 km pitkä viivasuora tieosuus.
Venäjän puolen tuntureita
Itä-Lapin maisemaa. Sama (?) tunturi kuin edellisessä kuvassa näkyi Kotalaan Kuolajoen varrelle.
Melkein 5 km suoraa tietä
Savukoskella jätskit Salesta. Paikallinen herrasmies tuli juttelemaan ja kertoi, että en ole täle kesälle ensimmäinen retkipyöräilijä, joka tulee Sallan kautta ja jatkaa pohjoiseen. Neuvoi myös, että kaikki virtaava vesi on näillä korkeuksilla juomakelpoista, jopa Kemijoen vesikin. Kylällä oli albiinoporo muutaman kaverinsa kanssa, kaikilla tosi kookkaat sarvet.
Porot menivät tottuneesti ruokailemaan talon pihaan Savukoskella
Isoimmat sarvet tähän mennessä
Savukoskelta jatkoin pohjoiseen ja ajoin hetken matkaa pienessä sateessa. Tein Trangialla sapuskat joen varressa. Sen jälkeen käännyin länteen kohti Tanhuaa ja Sodankylää. Tie oli kapea, jossa oli erikseen merkattu autojen kohtaamispaikat. Sää oli hieman utuinen ja horisontissa näkyi korkeita vaaroja, ehkä korkeimpana jopa Koitelainen.
Tie Tanhuaan oli kapea
Horisontissa näkyi vaaroja
Tie kulki soiden läpi, ja soiden välillä tie usein nousi vaaran päälle. Liikenne oli tosi hiljaista, kellokin tosin oli jo melkein iltakymmenen. Ennen Tanhuan kylää oli noin 20 km pätkä ilman asutusta, mikä ei ole ihme, Savukoski taitaa olla tämän maan harvimmin asuttu kunta. Kaiken kaikkiaan iltapyöräily Savukosken ja Tanhuan välillä oli hieno kokemus, aivan eri juttu kuin jos olisi pyöräillyt Viitostiellä rekkojen seassa.
Tie kulki monen suon läpi
Maastotyyppi: suoaukea - nousu vaaralle - suoaukea jne
Pyöräilin hiljaisen Tanhuan läpi ja aloin etsiä telttapaikkaa. Metsä oli hieman haastellista leiriytymiseen mutta lopulta löytyi sopiva telttapaikka vaaran rinteeltä.
Telttapaikka kuvattuna seuraavana aamuna
Päivän data:
Matka 219 km
Ajoaika 9 h 56 min
Keskinopeus 22,0 km/h
Kokonaisnousu 572 m

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti